Kat Met Blauwe Ogen

Home  >  Studies

Lopende onderzoeken bij de kat

Onderzoeken waaraan er nog katjes kunnen deelnemen
CAT PNG.png
Vroegtijdige detectie van chronische nierziekte bij katten: het mysterie van niet-azotemische ziekte ontrafeld.

Methodes om chronische nierziekte bij de start op te sporen bestaan niet. Routine diagnostiek toont enkel gevorderde chronische nierziekte aan wat de behandelingsmogelijkheden sterk beperkt.

Vroege diagnose en behandeling zijn cruciaal om  het verloop van de aandoening af te remmen.

Lees meer over dit onderzoek

Lopende onderzoeken (deelname niet meer mogelijk)

Ontdekking van merkers gelinkt aan vroegtijdige chronische nierziekte

Er bestaat geen test om chronische nierziekte in een vroeg stadium op te sporen bij katten. Deze ziekte kan zich voor een langere periode verborgen houden, alvorens katten tekenen van ziekte vertonen. Eens deze ziekte wordt vastgesteld, is 75% van hun nieren echter al onherroepelijk beschadigd waardoor de behandeling eerder gericht is op het verlichten van de symptomen, in plaats van het vertragen van het ziekteproces vroeg in het verloop van de aandoening. Daarom zullen we met deze studie stoffen proberen opsporen in de urine, ook wel merkers genoemd, die het mogelijk maken de ziekte vroeger vast te stellen, waardoor de behandeling tijdig kan worden opgestart en zo uw dier kan genieten van een langere levensduur en betere levenskwaliteit.

Lees meer over dit onderzoek

Onderzoek naar een teveel aan eiwitten in de urine (proteïnurie)

Onder normale omstandigheden komen er nauwelijks eiwitten voor in de urine. Verschillende nierziekten kunnen echter leiden tot het verlies van meer eiwitten in de urine, wat op zich ook weer schadelijk is voor de nieren zelf en voor verdere progressie van de nierziekte zorgt. Een gepaste therapie kan deze gevolgen afremmen.